Angajatul unei multinaţionale din Hong Kong a fost păcălit, în timpul unei videoconferinţe, să efectueze mai multe tranzacţii bancare importante… înainte de a realiza că a fost victima unei escrocherii orchestrate cu ajutorul inteligenţei artificiale, informează RTHK, potrivit presei internaţionale.
Angajatul a crezut că răspunde unei solicitări a şefului său în timpul unei videoconferinţe cu alţi angajaţi, dar compania sa a pierdut 200 de milioane de dolari din Hong Kong, echivalentul a 25 de milioane de dolari americani. După cum relatează televiziunea RTHK, de fapt, în afară de nefericitul protagonist, participanţii la întâlnirea virtuală fuseseră creaţi de inteligenţa artificială.
APROXIMATIV CINCISPREZECE TRANZACŢII
Aşadar, a fost vorba de o înşelătorie deepfake. „În timpul acestei videoconferinţe cu mai multe persoane, s-a dovedit că toate persoanele, în afară de el, erau false, dar păreau mai adevărate decât în realitate”, a declarat Chan Shun-ching, superintendentul şef. În cursul discuţiei, angajatul a fost constrâns să efectueze aproximativ cincisprezece tranzacţii pe cincisprezece conturi bancare diferite.
O escrocherie bine pusă la punct. Potrivit anchetatorilor, a fost o operaţiune extrem de profesionistă. Ar fi fost nevoie de luni de zile pentru ca escrocii să obţină înregistrări video ale angajaţilor companiei şi să le folosească pentru a-şi păcăli interlocutorii. Pentru a realiza acest lucru, au folosit inteligenţa artificială.
Odată ce stratagema a fost pusă la punct, au trimis un e-mail de invitaţie angajatului prins în capcană, care a dat click pe el fără să bănuiască nimic. Aceasta nu este prima escrocherie de acest tip care ajunge pe prima pagină a ziarelor: în 2019, şeful unei companii britanice aparţinând unui grup german a trimis 220.000 de euro în Ungaria după ce a primit un telefon de la şeful său.